03 februar 2011

krig revolusjon undertrykkelse

For å vise undertykkelser eller andre følelser i krig og revolusjon har mange opp igjennom tidene tatt i bruk kunst. Dette for å skape propaganda og oppmerksomhet.


Det klarte den franske maler og karikaturtegneren Honoré Daumier i 1831, da han lagde dette kjente bildet.  Dauimer regnes som en av de store pionerene fra kunstepoken realismen på midten av 1800 tallet.  For ”Gargantua” bildet ble han fengsel i 6 måneder. Dette er bare et bildet av mange verk,  hvor han latterliggjør borgerskapet,  framstiller borgerskapets svakheter,  politikorrupsjon og regjeringens manglede kompetanse.

Hva skjer i bildet?
Det vi ser en karikaturtegning, som viser en kjempe stor mann, hvor han sitter i en stor kongelig stol. Rundt ham går mange små mennesker som sliter og mater denne store mannen. Antakeligvis er menneskene fra byen eller landet som han styrer, fordi en kan antyde et slott og en by i bakgrunnen.

På grunn av menneskenes uttrykk kan en se sinne, håpløshet og trøtthet. Siden maleren var fransk, er det naturlig at inspirasjonen til dette bildet er hentet fra omgivelsene og forholdene i Frankrike under denne tragiske perioden.
Gurgantua betyr en kjempe, som en kan se illustrert her, klarer å spise mye. Noe som blir illustrert veldig tydelig i dette bildet, hvor den store karen blir matet bokstavelig talt av arbeiderklassen og de fattige i samfunnet.

Hvordan er det laget?
Dette er et litografi som er en grafisk teknikk. Denne teknikken bygges ut på at fett og vann avstøter hverandre. Dette var en teknikk som ble svært mye brukt på 1800 tallet, fordi det var lett å massekopiere tegningene. Noe de hadde godt bruk for, får å formidle budskapet til folket.

Virkemiddlende som kunsteren har brukt.
Som nevnt tidligere er dette en karikaturtegning. Det går ut på å trekke fram og forstørre kjennetegn, ofte på en komisk måte. Dette synes jeg at Daumier har virkelig fått til på en latterliggjørende måte, som viser hvor dårlig folket hadde det.
Vi kan også se det store klasse skille mellom folket, ikke bare fordi  at fattigfolket må arbeidet, men på grunn av kongens hjelpere ser nokså fortvilet ut, der de springer under ham med armene i været. Generelt verdiperspektivet som viser tydelig hvem som er sjefen og sitter med all makt, kommer frem på en veldig god måte i denne tegningen.
Daumier har en veldig flott komposisjon som gjør at alt foregår på lavt nivå, unntatt hodet til kongen. Det er plassert høyt oppe (på grunn av hans størrelse) men også ved å la hans fjes, hvor mennene går inn med maten, stå alene. Det gjør at blikkfanget automatisk trekkes opp dit.
At det kun blir brukt forskjellige gråtoner, kan være et forsterkende  symbol på den gråe og triste situasjonen i Frankrike. 

Hvilke følelser skaper bildet?
På en måte er dette et veldig trist bildet, et bildet som viser undertrykkelse og store klasseskiller. Men siden dette er en karikaturtegning med humor og ironi, er det ikke på den måten dystert. En illustrasjon som viser tydelig hvordan følelsene og undertrykkelsen var.

Min mening om bildet
Jo mer jeg studerer bildet, jo mer liker jeg det. På grunn av den måten Daumier har fremstilt hvordan virkeligheten var. Det forteller så mye, men som sagt, på en latterlig måte. Noe som jeg tror vi alle kan være enige i at styret var, latterlig. Ingen hadde noe og si, var du en bonde, måtte en dyrke maten til resten av landet, betale store skatter og holde kjeft samtidig som en skulle fø sin egen familie. Gråtonene og komposisjonen er spennende satt opp, med kontrasten til svake og de stramme linjene.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar